Bruin ei of wit, ei wat kies jij?

694

Een kort verhaaltje over sociale bewijskracht en priming:

Afgelopen Pasen zijn er weer veel eieren gegeten. Dit waren voornamelijk bruine eieren. Het bruine ei is dan ook erg populair in Nederland, was afgelopen week te zien in het programma Keuringsdienst van Waarde. Maar waarom is het bruine ei veel populairder? Uit het tv programma blijkt dat het witte ei niet alleen 8 cent per ei goedkoper is maar dat het ook nog eens duurzamer en net zo gezond is als het bruine ei. Een kip die witte eieren legt leeft langer en heeft minder voedsel nodig. Waarom kopen we allemaal dan massaal bruine eieren?

De eerste scharreleieren waren bruin van kleur. Hierdoor is de associatie met een gezonde bewuste keuze ontstaan. Wellicht ook door de associatie die ons is bijgebracht met het verschil tussen een witte en een bruine boterham. Hierbij zien we het bruine brood als de gezondste optie omdat deze over het algemeen meer vezels bevat.

De verpakking van het witte ei (vaak plastic dozen onder in het schap) associëren we ook met goedkoop en minder gezond. Reclamemakers en supermarkten versterken deze associatie door het witte ei ook in deze hoek te framen (goedkoop en minder gezond). Niet alleen de associatie (prime) met minder gezond zorgt er voor dat er in Nederland minder witte eieren worden gegeten maar hierbij komt ook sociale bewijskracht om de hoek kijken. Bijna iedereen eet bruine eieren dus zal dat wel de beste keuze zijn. Als afsluiter: breek de dag tik eens een wit eitje, dan spaar je niet alleen je portemonnee maar ook het milieu.

Wil je meer weten hoe de sociale en fysieke omgeving onze keuzes in gedrag beïnvloed dan vertellen wij hier graag meer over. info@urbansenses.nl

Een positieve leefomgeving

header

Deze crisis is niet alleen negatief, het geeft ook de kans om van de rijdende trein af te stappen zodat we alles vanuit een ander perspectief kunnen bekijken. Een frisse blik naar onze huidige leefomgeving bijvoorbeeld. Wat nemen we waar, welke veranderingen vallen ons op en wat kunnen we meenemen aan inzichten om te gebruiken na de crisis.

Wat mij opvalt is dat de buitenomgeving meer rust uitstraalt. Alles gaat net even een tandje minder hectisch. Het lijkt er ook op alsof het frisser ruikt dan voorheen. Ik woon in Vlaardingen en daar ruik je altijd wel iets van Pernis. Nu lijkt dat een stuk minder. Maar niet alleen onder de rook van Pernis worden er verschillen waargenomen. Inwoners van China kunnen weer het einde van de straat zien en voor het eerst sinds lange tijd ziet men de bodem van de kanalen in Venetië en zijn er dolfijnen waargenomen.

Wat mij ook opvalt zijn alle mooi burgerinitiatieven die ontstaan. Zo worden er kaartjes naar eenzame ouderen gestuurd, halen mensen boodschappen voor elkaar en worden posters op de ruiten gehangen waarop gratis hulp wordt aangeboden voor hen die daar behoefte aan hebben.

Zoals jullie wellicht weten ligt mijn passie bij het creëren van een positieve omgevingsboodschap. Een leefomgeving die in co-creatie is vormgegeven en een leefomgeving die dusdanig is gecreëerd dat deze bijdraagt aan een prettige beleving, samenhorigheid en een positieve mindset.

In wat voor leefomgeving zou jij willen wonen als we straks allemaal weer naar buiten gaan?

Wil je weten hoe wij kunnen helpen met het creëren van een positieve leefomgeving of hij we de juiste tools kunnen aanrijken neem dan contact met ons op (hoeft niet pas na de crisis ;) via 06 24105413 of info@urbansenses.nl

 

De interactieve afvalbak ‘Trash Roulette’ geplaatst bij het Zadkine College

gom-zadkine-interactieve-prullenbak-25We hebben er maanden aan gewerkt maar afgelopen donderdag was het zo ver. De in opdracht van Gom en het Zadkine College ontwikkelde interactieve afvalbak was klaar!

De Trash Roulette, zoals hij nu al genoemd wordt, is voorzien van LED-lampjes, geluid en een ontwerp dat doet denken aan popfestivals. In de bak zit een infraroodlamp met sensor die ‘at random’ een aantal keren per dag aan en uit gaat. Staat de lamp aan en wordt de straal door afval onderbroken, dan valt er een prijs. De prijs wordt afgedrukt op een ticket dat naar buiten rolt, LED-lampjes vormen een lichtpad en je hoort rapmuziek.

De interactieve afvalbak is een onderdeel van diverse interventies om het gedrag van de studenten positief te beïnvloeden: nieuwe afvalbakken die de aandacht trekken met ontwerpen waarop ‘Feed me’ en ‘Try me’ staan, teksten op de trap naar de kantine met uitspraken van eigen studenten over het afvalprobleem en een groot vloerkleed met ‘welkom in onze kantine’ erop. “Veel culturen hebben een positieve associatie met kleden. Het geeft iets huiselijks. Zo willen we sociaal eigenaarschap stimuleren.”

gom-zadkine-interactieve-prullenbak-19

20190206_091025

Werksessie ‘Professionals en bewoners op pad’

heading-cursus

In deze creatieve werksessie laten wij professionals en bewoners gezamenlijk een oplossing bedenken voor het verminderen van woninginbraken in hun wijk. Deze unieke combinatie versterkt elkaar op verschillende manieren. De professionals en de bewoners kunnen van elkaar leren out of the box te denken en bewoners participeren in het veiliger maken van hun wijk. Dit heeft als voordeel dat de bewoner meer sociaal eigenaarschap ervaart en hierdoor meer betrokken raakt bij de directe woonomgeving. Tevens ontstaat er meer draagvlak voor de interventies die worden toegepast door deze co-creatie van oplossingen.

Hebt u belang bij het terugdringen van het aantal woninginbraken in uw gemeente of wijk, schrijf u dan in voor deze werksessie. Voor vragen of inschrijvingen kunt u ons bereiken via onderstaande gegevens:

Info@urbansenses.nl. Tel 06-24105413 of 06-31746880

Het volledige programma van de werksessie vindt u in onderstaande brochure:

Brochure werksessie ”Professionals en bewoners op pad.PDF”

Druilerige Koningsdagtip: laat je omringen door de kleur oranje.

Koningsdag-oranje-tips-mn8ty008ri8w4g7885w8deometza7m48l26gc8glmw

Oranje associëren we in Nederland met voetbal, het koningshuis en uiteraard Koningsdag. Ik hoop dat Nederland ondanks het druilerige weer toch oranje kleurt. Waarom wil ik dat graag? Het kan ons namelijk helpen deze druilerige dag als zonnig te ervaren. Oranje is een energieke kleur en stimuleert sociale interactie, zorgt ervoor dat onze energie weer in balans komt en maakt ons vrolijk. En aangezien de meeste mensen vandaag oranje dragen draagt het ook bij aan onderlinge verbinding.

Samen met een W-hals shirt aan een biertje drinken onder de parasol op het plein bijvoorbeeld. De kleur oranje maakt ons extravert en vrolijk. Een evolutionaire verklaring voor het effect is dat we de kleur oranje onbewust associëren met de kleur van de zon, en wie wordt er niet blij van de zon. Ik wens jullie allemaal een fijne Koningsdag.

Wil je weten op welke manier de fysieke omgeving bijdraagt aan gedrag en hoe de omgevingsboodschap positief kan worden beïnvloed, neem dan contact op met Urban Senses.

Welke boodschap wil je meegeven naast een speeltuin

20160328_165119_resized20160328_165344_resized

De Urban Senses Bike brengt de omgevingsprikkels in Rotterdam in kaart.

Welke associatie wil je kinderen meegeven. Pillen slikkende emoticon naast een in het verleden opgezomerd speeltuintje in Rotterdam.

Wil je weten op welke manier de fysieke omgeving bijdraagt aan gedrag en hoe de omgevingsboodschap positief kan worden beïnvloed, neem dan contact op met Urban Senses.

Email: info@urbansenses.nl. Tel: 06-24105413

 

CONTACTGEGEVENS

Urban Senses
Vlaardingen
+31 (0)6 24 10 54 13
info@urbansenses.nl

Volg Urban Senses op Linkedin

interessant nieuws over, veiligheid, leefbaarheid, verstedelijking, zintuigbeïnvloeding, positieve gedragsverandering en nog veel meer !!
© 2019 - Urban Senses